Menü

 

 

 Mottó. … mikor letelepedtem Woods Hole-ben, és elkezdtem horgászni, mindig irdatlan nagy horgot használtam. Meg voltam győződve, hogy sokkal izgalmasabb nem kifogni egy nagy halat, mint kifogni egy kicsit. (Szent-Györgyi Albert )

 

       Tisztelt Vendégeink! Kedves Barátaink!

     Első látásra talán kicsit furcsának hatnak a Nobel-díjas orvos-biokémikus szavai egy veteránjármű programfüzetében, akik azonban alaposabban ismerik életútját, személyiségét nem lepődnek meg rajta.

     Ez a nagyszerű tudós ugyanis nem csupán az ész embere volt: a test és az értelem pallérozását csak együttesen tudta elképzelni. Gyermekkorától fogva lovagolt, futott, versenyszerűen művelte a gyorskorcsolyázást. Nagyon szerette a vízisportokat. Újszegedi villája néhány méterre áll a Tiszától, szinte mindennapos vendége volt  az egyik közeli úszóháznak. Úszott, kajakozott, csónakázott, a Balatonon vitorlásversenyeken vett részt. Nem álltak tőle távol a labdajátékok sem   Ezek után mi sem természetesebb, mint hogy a technika, a ’30-as évek motorizációs fellendülésének hatása alól sem tudta kivonni magát. Néha meghökkentő dolgokat is produkált – legalábbis a kor felfogása szerint. Nem „átallott” kerékpárra ülni, amikor látogatóba ment tanártársaihoz, majd egy ünnepélyes doktoravatáson frakkban és cilinderben jelent meg – motorkerékpáron. A korabeli fotók tanúsága szerint egy tekintélye BSA volt az ominózus gép amellyel bejárta Európát és gyakran túrázott vele az ország határain belül is. Autói közül kettőt ismerünk: a kis szürke Buick-ot gyakran megcsodálták a járókelők a szegedi Dóm tér környékén. S hogy nem csak a városon belüli parádézásra használta az autót, bizonyítja, hogy amikor a Nobel-díj elnyerése után Horthy kormányzó magához hívatta, gépkocsin utazott Budapestre, nem kis csalódást okozva ezzel a Nyugati pályaudvaron összegyűlt ünneplő tömegnek.
A másik autója egy Alfa Romeo, a hagyomány szerint ezt már a Nobel-díjal járó pénzjutalomból vette. Ha mindez nem volna elegendő, hogy reprezentálja a professzor rendkívül sokirányú képességét és érdeklődését, ráadásként álljanak még itt a Magyar Aero Szövetség korabeli közleményének adatai: 1940 nyarán „A-B-C” kategóriás vizsgát tett vitorlázó repülésből, 1941 őszén Algyőn pilótakiképzésben részesült és 1942 november 20-án utas nélküli sport repülőgép vezetésére szerzett engedélyt Ferihegyen.


         Szeged most ünnepelni készül: rendezvények egész sorával kívánja felidézni a „C” vitamint felfedező világhírű tudós alakját, bemutatni emberi nagyságát, szeretetre méltó közvetlen egyéniségét az első magyar Nobel-díj átadásának 70. évfordulója alkalmából.
A tíz éve alakult Dél-Alföldi Veteránjármű Egyesület a maga szerény lehetőségein belül azzal járul hozzá az ünnepléshez, hogy a VI. Nemzetközi Veteránjármű Találkozó Csongrád megye területének jelentős részét átfogó túraversenyét Szent-Györgyi Albertről neveztük el, ezzel is tisztelegve a város világhírű díszpolgára előtt, s  a városi önkormányzat Oktatási, Kulturális és Sport Irodájával együttműködve megkoszorúzzuk az egykori lakóházán és a munkahelyének, az Orvosi Vegytani Intézetnek a bejáratánál lévő emléktáblákat korabeli járművek kíséretében.

      Ami pedig az „irdatlan nagy horog” használatát illeti: talán nem tűnik szerénytelenségnek a hasonlat, ha azt mondjuk, az elmúlt tíz év során létrejött találkozók megszervezése -mindenkori lehetőségeinket figyelembe véve- számunkra is a „nagy hal” kifogásának lehetőségét jelentették.

Úgy érezzük, hogy megérte, s reméljük, hogy mostani törekvésünk is sikeres és a tudós emlékéhez méltó, színvonalas rendezvényt eredményez, amely emlékezetes marad mind a város közönsége mind a résztvevők számára. Az Egyesület vezetősége nevében mindannyiuknak jó szórakozást kíván:

                                                                                     Nagy János

 

 

 

 

 

Kezdőlap

Események

Találkozók

Klubtagok

Videók

Képek

Fórum

Cikkek

Adok-veszek

Támogatók

Linkek